Medical taping

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Behandeling

De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er ontstaat daardoor een soort ‘liftende’ werking op de opperhuid. Zo ontstaat er meer ruimte in het gebied van de onderhuid, waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tapetechnieken kunnen diverse effecten bereikt worden. Na weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie. Er ontstaat een lokale zwelling welke een drukverhoging geeft op het omringende weefsel. Door deze drukverhoging wordt de bloedcirculatie verstoord en de lymfeafvoer belemmert, waardoor de druk op de pijnreceptoren toeneemt. De liftende werking van de tape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Hierdoor is een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

Waarom geen sporttape?

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken. Er ontstaat een drukverhoging, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden. Dit heeft een vertragende werking op het herstel. Een tweede nadeel van de sporttape is dat langdurige immobilisatie (vastzetten van) spieren en gewrichten leidt tot contracturen, wat vaak aanleiding is tot langdurige revalidatie. De nadelen van conventioneel tapen (immobiliseren) worden met dit elastische tapingconcept voorkomen. Het fysiologische bewegen wordt ondersteund waardoor het eigen lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd. De subcutane(onderhuidse)bloedcirculatie wordt verbeterd en de lymfeafvoer wordt bevorderd. Effecten en toepasbaarheid MTC

Hoe werkt Medical taping?

De tape die we gebruiken heeft dezelfde rekbaarheid als de menselijke huid. Deze tape kan nat worden zonder de functionaliteit te verliezen en heeft een anti-allergische lijmlaag. De tape kan daardoor probleemloos enkele dagen op het lichaam blijven zitten.
Medical taping heeft een liftende werking op de huid, waardoor:

• de druk direct vermindert
  • de bloedcirculatie en de lymfe-afvoer herstellen
  • de pijn direct afneemt
  • de bewegingsvrijheid behouden blijft

Voor welke klachten is Medical Taping geschikt?

• behandelen van spierblessures en verbeteren spierfunctie
  • verminderen van ontstekingen of vochtophopingen
  • corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
  • ondersteunen van gewrichten